مجموعه وزین «معاد شناسی» از آثار نفیس علامه آیةاللَه حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی قدّسسرّه میباشد. این اثر ارزشمند به قلم خود ایشان، در حقیقت صورت مکتوب و تفصیلی سخنرانیهای ایشان در موضوع معاد است. در این مباحث، کیفیت سیر انسان در دنیا و عالم غرور، و نحوۀ تبدّل عالم غرور به عالم حقائق، و رسیدنِ انسان به خدا نشان داده میشود. محوریت این ابحاث روی «باطنبودنِ آخرت نسبت به دنیا» پایهگذاری شده است.
در این کتاب به تفصیل از مباحثی چون: برزخ و ارتباط ارواح و خلقت فرشتگان، و مسئله مرگ، کیفیت ارتباط ماده با برزخ و عالم تجرد، حقیقت نفخ صور، کیفیت قیامت ظاهری و باطنی انسان، نظریۀ جدید پیرامون معادجسمانی از ابتکارات مرحوم مؤلف، واقعیت حشر و نشر، معنای حقیقی حساب و کتاب، جزاء، میزان، صراط و بیان حقیقت آن، شفاعت و کیفیت تحقق آن، اعراف، جنبه حقیقی بهشت و دوزخ، در قالب ادلۀ قرآنی، روایی، عقلی و عرفانی، و ذکر رموز اخلاقی و اسرار سلوک الی اللَه، به بیانی شیوا و سلیس سخن بهمیان آمده و شیفتگان عالم باطن و مشتاقان وصال محبوب را از فیضان قلمِ نورانی خویش سیراب نموده و آنها را به تدبّر و تعمّق در این اثر شگرف فرامیخواند
کتاب شریف «معاد شناسی» از آثار نفیس علامه آیةاللَه حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی قدّسسرّه میباشد. این اثر ارزشمند به قلم خود ایشان، در حقیقت صورت مکتوب و تفصیلی سخنرانیهای ایشان در موضوع معاد است. در این مباحث، کیفیت سیر انسان در دنیا و عالم غرور، و نحوۀ تبدّل عالم غرور به عالم حقائق، و رسیدنِ انسان به خدا نشان داده میشود. محوریت این ابحاث روی «باطنبودنِ آخرت نسبت به دنیا» پایهگذاری شده است که با قلمی شیوا و سلیس پرده از حقایق ناشکفتۀ عالم آخرت و معاد برداشته و شیفتگان حریم معبود را به تدبّر در معانی این اثر ذیقیمت فرامیخواند.
در جلد اول از این مجموعه پیرامون «رابطه باطنی دنیا و آخرت» و «حرکت انسان به سوی باطن دنیا» سخن بهمیان آمده است.
مهمترین مباحث این مجلّد:
• فرق مؤمن و کافر در پیروی از عقل و حسّ
• معنای زینت و غرور بودن دنیا
• دنیا، ظاهر حیات و آخرت، باطن آن است
• علت ترس از مرگ
• اشتیاق به مرگ، شاخص مؤمن
• معنای دنیای مذموم
• راه بهشت، صبر در ناملایمات است
• مرگ و خواب از یک مقولهاند، با شدّت و ضعف
• در حال خواب با بدن مثالی هستیم
• عمل فرشتگانِ قبض روح و ملک الموت، عین عمل خداست
• کیفیت قبض روح افراد مختلف، از مؤمن و کافر و ستمگر
• قبض روح و مشاهدات در حال مرگ، با باطن است
• مرگ، تطهیر و تزکیه است
• در آخرت، متاع عبودیت و تقویٰ خریدار دارد